Britse GambleAware onderzoekt link tussen lootboxes en gokken

Hebben lootboxes een verband met gokken? GambleAware

Videogames zijn tegenwoordig dermate geavanceerd dat het veel meer biedt dan simpelweg een ‘spelletje’. Het resultaat is ook dat het ontwikkelen van videogames steeds duurder is geworden en dat moet op een bepaalde manier opgevangen worden. Een oplossing daarin zijn zogeheten lootboxes, wat pakketjes zijn met daarin virtuele items die het voor de speler leuker en soms zelfs beter maken. Is het gokken of onschuldig? Het Britse GambleAware zoekt dit nu uit. Meer daarover in het casino nieuwsbericht van deze week.

De werking van lootboxes

Het concept van lootboxes is erg breed qua inhoud, maar in de kern komt het op een tweetal zaken neer. Spelers kunnen door geld dat ze in het spel verdiend hebben lootboxes kopen.

Ook kunnen ze, om dat proces te versnellen, tegen echt geld virtueel geld aanschaffen, zodat ze dergelijke lootboxes direct kunnen kopen. In deze ‘dozen’ zitten virtuele items en dit kan zowel cosmetisch zijn, denk aan outfits, emotes, cheers en meer, alsook invloedrijke items.

Dit kan dan weer van invloed op het spelverloop zijn, een goed voorbeeld daarin zijn de FIFA-games.

In de Ultimate Team modus is het zaak om het ultieme voetbalteam samen te stellen. De absolute topvoetballers zijn echter zeldzaam en kun je enkel verkrijgen via zo’n lootbox.

Door de game te spelen kun je deze lootboxes kopen, maar dat gaat natuurlijk traag. Zodoende kun je dat omzeilen door geld uit te geven, zodat je in-game sneller deze lootboxes kunt openen.

Hoe meer je van deze pakketjes hebt, hoe groter de kans is dat die ene gewilde voetballer erbij zit.

Maar, dat is waar verschillende overheden over vallen. Het gaat hier namelijk om kansberekening, want hoe groot is de kans dat je een bepaalde voetballer krijgt als je er geld tegenaan gooit?

Dat is een grijs gebied en hoewel de ontwikkelaar van het spel, EA Sports, de kansen er tegenwoordig bijzet op last van diverse kansspel commissies wereldwijd, is dat waarschijnlijk niet genoeg.

De gokhulpinstantie GambleAware heeft daarom een onderzoek ingesteld om te zien in hoeverre lootboxes een relatie met gokken hebben.

Lucratief verdienmodel

Uit een rapport van GambleAware blijkt dat 93% van de kinderen in het Verenigd Koninkrijk videogames speelt en maar liefst 40% is in aanraking gekomen met een lootbox.

Dit kan een gevaar vormen, omdat het gokelement verslavend kan werken. Kinderen die niet gewend zijn met dergelijke middelen om te gaan kunnen hierdoor aan discutabele praktijken worden blootgesteld.

Het blijft in die zin een bepaalde vorm van gokken en wettelijk gezien moeten kinderen daartegen beschermd worden.

Het doel van het onderzoek was het aantonen of er inderdaad een direct verband is tussen gokken, gokgedrag/verslaving en lootboxes. Uit het rapport is gebleken dat dit inderdaad het geval is, omdat het structureel en psychologisch aan gokken verwant is.

Nu deze constatering is gedeeld, is het afwachten hoe de Britse overheid hier op reageert. Het kan voor bedrijven grote gevolgen hebben, want het is een lucratief verdienmodel waar miljarden in omgaan.

De kans bestaat echter dat het aan banden wordt gelegd in het Verenigd Koninkrijk, zoals in meerdere Europese landen is gebeurd.