Verbod op bekende Nederlanders in gokreclames 

Verbod op bekende Nederlanders in gokreclames

Bekende Nederlanders worden aan de lopende band gevraagd om hun gezicht te lenen voor commerciële uitingen en dat zien we ook terug in de gokindustrie. Sinds het is toegestaan om online casino’s te exploiteren in Nederland, vliegen de reclames je om de oren, tot frustratie van de overheid en consumenten. Inmiddels heeft de industrie zichzelf al beperkingen opgelegd, maar een nieuwe stap is in de maak: een verbod op bekende Nederlanders in commercials. Je leest er in dit casino nieuwsbericht van deze week meer over.

Inperking van reclames

Sinds 1 april jongstleden heeft de branche beperkingen ingesteld, waarmee ze tegemoet willen komen aan de frustraties die heersen. Zo zullen commercials op televisie enkel na 10 uur ’s avonds uitgezonden worden, dat is dan naast het internet de enige plek waarop casino’s hun platform aan de man kunnen brengen. Reclame op de radio zal niet meer uitgezonden worden en ook buitenreclame wordt ingedamd. Dit wil zeggen dat er niet meer actief geadverteerd wordt via bijvoorbeeld bushokjes.

Franc Weerwind, minister van Rechtsbescherming, werkt ondertussen aan een nieuwe wet die een beperking instelt op ongerichte gokreclames. Deze nieuwe wet schrijft voor dat gokreclames enkel vertoond mogen worden aan mensen die daar actief naar op zoek zijn, in plaats van dat het nu iedereen bereikt, waaronder ook jongeren. Deze wet kan echter veel tijd kosten, maar de minister tracht de wet er binnen hooguit één jaar doorheen te krijgen.

Geen bekende gezichten meer

De wet die in de maak is laat nog even op zich wachten. In de tussentijd onderneemt de overheid op een ander vlak wel alvast stappen. Zo is het streven om vanaf juni 2022 een verbod te laten gelden op het gebruik van bekende Nederlanders in commercials van online casino’s. Ongeacht of dit voetballers, presentatoren of populaire rolmodellen zijn, de bedoeling is dat commercials niet langer gepaard gaan met bekende gezichten.

De huidige wet stelt dat er geen gebruik gemaakt mag worden van beroepssporters, bekende personen onder de 25 jaar of personen met een groot bereik bij minderjarigen. Die definitie is echter wat vaag, waardoor casino’s de grens opzoeken. Hiervoor worden ook oud-voetballers ingezet, die dus buiten de categorie beroepssporters vallen, maar deze personen hebben wel een groot bereik, óók onder jongeren, en die moet de wet juist beschermen.

Complexe situatie

Gezien de definitie van bekende Nederlander in context met de wetgeving nogal lastig te duiden is, is het de vraag of de minister dit erdoor krijgt. Frappant is ook dat uitgerekend TOTO veel commercials inzet met de mannen van VI Inside, die ook rolmodellen zijn. De TOTO is echter staatseigendom, waardoor deze partij als onderneming van de overheid volgens de minister dus de grenzen opzoekt. TOTO levert de overheid echter veel geld op, dus er is duidelijk sprake van belangenverstrengeling.

Desalniettemin is het doel van de minister om bekende Nederlanders uit gokreclames te weren en de mogelijkheden omtrent het adverteren verder in te perken.